Knutselforum.com | Forum voor liefhebbers van knutselen en creativiteit. Plaats hier je vragen, tips en berichten over knutselcreaties.

eevee60
Onderwerp Auteur

Tuindames

Di 04 Nov 2014, 13:39

Ik heb de tuindames in de tuin staan. Maar mogen die in de winter ook buiten of kan ik ze beter binnen zetten?

Anja

Re: Tuindames

Di 04 Nov 2014, 21:50

Hallo Eevee60,

Welkom op het forum. Van welk materiaal zijn de dames in de tuin gemaakt?

Groetjes,
Anja
Life does not have to be perfect to be wonderful

techneutje

Di 04 Nov 2014, 22:11

Als ik het goed heb zijn de tuindames gemaakt met behulp van Powertex. Dat is een middel dat textiel of andere materialen hard maakt. Klopt dat? En heb je ze daarna ook nog geschilderd? Of misschien met vernis bewerkt?

In principe kan het geen kwaad om ze buiten te laten staan, enkel zullen de beelden wel sneller slijten. De winterse weersomstandigheden en de hoge luchtvochtigheid zullen er voor zorgen dat de beschermlaag sneller slijt. Met de beschermlaag bedoel ik dan het schilderwerk of de vernis. Als je beschermlaag erg is gesleten of beschadigd is dan kan je beeld wit uitslaan door het vocht. Om je beeld mooi te houden adviseer ik om deze periodiek opnieuw te schilderen of te vernissen.

Persoonlijk zou ik overwegen om ze binnen te zetten. Dan blijven ze langer mooi en in de winter zit je ten slotte toch niet (heel vaak) in de tuin!

Femmetje

Wo 05 Nov 2014, 07:59

Ik zou hem lekker buiten laten staan. Misschien zit er dan wel wat meer onderhoud aan, maar dan kun je er tenminste wel heel het jaar van genieten!

eevee60
Onderwerp Auteur

Do 06 Nov 2014, 10:46

Bedankt voor de antwoorden.
Ze zijn inderdaad gemaakt met behulp van powertext.Ik heb ze 2x met vernis gespoten.
Ik laat ze maar staan tot het vriest en dan naar binnen het is uit eindelijk maar even werk om ze te verplaatsen.
En ik vind ze zo mooi dat ik het jammer vindt om ze nu al naar binnen te doen.
Wat vaker vernissen zal toch ook helpen.

techneutje

Do 06 Nov 2014, 18:26

Inderdaad. Zolang je de tuindames af en toe een vernislaagje geeft, kunnen ze prima buiten blijven staan.