Knutselforum.com | Forum voor liefhebbers van knutselen en creativiteit. Plaats hier je vragen, tips en berichten over knutselcreaties.

Anja
Onderwerp Auteur

Pompoensoep

Di 28 Okt 2014, 22:13

Hallo,

Het is al even geleden dat ik een berichtje heb geplaatst. Afgelopen weekend heb ik pompoensoep gemaakt. Heel erg makkelijk en erg lekker! Onderstaand de ingrediënten en het recept dat ik heb gebruikt voor het maken van pompoensoep:

Ingrediënten
  • 1.6 kg pompoenvlees (ik had een pompoen van ongeveer 3 kilo)
  • 2 uien
  • 2 tenen knoflook
  • 1 middelgrote winterpeen of 2 kleintjes
  • 2 liter groentbouillon. Ik heb daarvoor groentebouillontabletten gebruikt.
  • 200 gram koksroom of slagroom
  • 500 gram spekblokjes
  • Twee theelepels cayennepeper
Recept
Maak de pompoen schoon en snijd het pompoenvlees in stukjes. Ik heb de schil eraf gesneden. Je kunt ervoor kiezen om deze mee te koken. Verwijder verder de zaden en de draderige binnenkant. Deze kun je gemakkelijk verwijderen met een lepel. Schil de winterpeen en snijd deze in stukken. Snijd ook de uitjes en knoflook in kleine stukken.

Verhit een scheut olijfolie in een grote pan en fruit de ui. Voeg als de ui glazig is de pompoen en knoflook toe. Bak de pompoen en knoflook een paar minuten mee en voeg de groenbouillon toe (of het water en de bouillontabletten). Breng het geheel aan de kook en laat alles ca. 20 minuten gaar worden. Door een vork in de pompoen te prikken kun je voelen of de pompoen gaar is. Deze moet zacht aanvoelen. Bak ondertussen de spekjes in de koekenpan.

Als de pompoen gaar is pureer de soep dan met een staafmixer tot een glad geheel. Voeg de spekjes en cayennepeper toe en breng de soep eventueel op smaak met extra peper en zout. Klaar is kees! Je kunt ervoor kiezen om de room in de soep te doen bij het opdienen. Voor het gemak heb ik ervoor gekozen om de soep eerst af te laten koelen en de room al door de soep te roeren. Let erop dat het temperatuurverschil tussen de soep en room niet te groot is, dan kan de soep gaan schiften.

Eet smakelijk!
Life does not have to be perfect to be wonderful

Miranda

Re: Pompoensoep

Wo 29 Okt 2014, 10:55

Klinkt goed! Zeker met dit weer is een soepje lekker :-)

Anja
Onderwerp Auteur

Wo 29 Okt 2014, 19:11

Dat klopt :!: We hebben er ook erg van genoten. En er zitten nog verschillende porties in de vriezer :D
Life does not have to be perfect to be wonderful

Ineke

Vr 31 Okt 2014, 08:59

het is een heerlijk soepje!

strikje

Do 04 Dec 2014, 08:44

Mij lijkt de pompoen schoonmaken zo een rot en lang werkje. Of valt dat wel mee?
Nog nooit gegeten maar lijkt mij wel lekker