Knutselforum.com | Forum voor liefhebbers van knutselen en creativiteit. Plaats hier je vragen, tips en berichten over knutselcreaties.

strikje
Onderwerp Auteur

Koekje met winegum en zuurtje

Wo 18 Feb 2015, 20:57

Hallo,

Voor Valentijnsdag heb ik een koekjes met winegum en koekjes met zuurtjes gemaakt. Erg lekker, ook buitenom Valentijnsdag. Onderstaand een instructie.

Je hebt mix voor koekjes, zuurtjes (ik had Napoleon ballen), winegums, bloem, (room)boter en een ei nodig. Ook een deegroller, bakpapier, koekjessteker (grote en kleine) en natuurlijk een oven.

1. Maak het deeg klaar volgens de verpakking van de mix voor koekjes. Doorgaans heb je hier roomboter en een eis voor nodig.
  2. Rol het deeg uit met de deegroller. Als je dit op het keukenblad doet kun je wat bloem gebruiken zodat het deeg niet aan het blad plakt. Zorg ervoor dat het deeg nog ongeveer 3 of 4 mm dik is, zodat het snoep bij het bakken netjes in het koekje blijft.
  3. Steek met de grote koekjessteker een vorm uit. Steek vervolgens met een kleine koekjessteker een kleinere vorm in het koekje. Hier komt de winegum of het zuurtje in. Zelf had ik geen kleine koekjessteker en heb ik het netjes met een puntmesje uitgesneden. Dit kan ook prima.
  4. Snij de winegums en breek de zuurtjes in kleine stukjes. Als zuurtjes heb ik Napoleon ballen gebruikt. Deze heb ik gebroken met met behulp van een lepel en snijplank. Als je met de lepel op zijn kop op het zuurtje drukt, blijft deze mooi steken in de holling van de lepel en kun je veel kracht zetten. De zuurtjes breken dan gemakkelijk kapot.
  5. Leg de koekjes op een bakplaat met bakpapier en bestrijk deze met een beetje geklopt ei. Je kunt de winegums en zuurtjes vanaf het begin meebakken, maar deze hoeven vaak niet zo lang in de over als het koekje. Ik heb hier een beetje mee getest en zag dat bij de winegums luchtbellen ontstaan, waardoor deze niet meer zo netjes in de koekjesvorm blijft. Het is daarom verstandig om de winegums en zuurtjes later bij het bakken toe te voegen. Zorg er dan wel voor dat de oven niet te lang open is. Voor het smelten van de winegum heb ik 5 minuten aangehouden en voor het zuurtje ongeveer 8. Dit ging prima.
  6. Laat na het bakken de koekjes koud worden. Let erop dat de snoepjes op het begin een beetje kunnen plakken en eerst moeten zijn afgekoeld voordat je de koekjes kunt pakken. Je kunt ze gewoon op het bakpapier laten liggen. Let ook op dat de winegum en het zuurtje (heel) erg warm zijn nadat je de koekjes uit de oven pakt

Onderstaand nog een paar foto's. Eet smakelijk :)

Stap 1: Deeg maken.
Afbeelding

Stap 2: Deeg uitrollen
Afbeelding

Stap 3: Koekjes uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

Stap 4: Winegum snijden en zuurtjes breken
Afbeelding

Stap 5: Koekjes op bakpapier
Afbeelding

Stap 6: Koekjes af laten koelen en lekker opeten :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

topperrr

Re: Koekje met winegum en zuurtje

Wo 16 Mar 2016, 22:16

En, hoe smaakte het? 

Ik zie dat het snoep wat is uitgelopen op het koekje. Had je dat niet kunnen voorkomen? 

diny

Ma 21 Mar 2016, 22:25

Volgens mij is dat lastig te voorkomen! 

Ineke

Di 29 Mar 2016, 09:29

ziet er leuk uit!!

topperrr

Di 29 Mar 2016, 21:09

Ik denk dat het wel voorkomen had kunnen worden als je de stukjes snoep nog wat fijner had gemaakt. Op de foto's zie je dat deze nog best groot zijn en over de rand heen komen van het deeg. Als je het snoep fijner maakt dan heb je dat niet. 

Miranda

Di 05 Apr 2016, 10:10

Ja idd dat er nu teveel snoep in is gegaan wat is uitgelopen.